Hálózatos lokalitás

Hálózatos lokalitás

Időtartam: 2020. nov. 1. – 2025. okt. 31.

Támogatási forrás: NKFIH FK 135189

KutatásvezetőBene Márton

Résztvevő kutatókBene MártonBurai Krisztina, Dobos Gábor

 

Kutatás bemutatása

A kutatási program a közösségi média magyarországi helyi politikában játszott szerepét és hatásait vizsgálja. A kutatás kiindulópontja szerint a közösségi média új erőt adott a helyi nyilvánosságnak azáltal, hogy helyi lakosok, politikai szereplők, médiumok, aktivisták, oldalak és csoportok sűrűn összekapcsolt hálózatait hozta létre. Ezzel összhangban azt feltételezzük, hogy a közösségi média ma jelentős szerepet játszik a helyi politikai folyamatok alakításában, és az ezeken a platformokon a választókat érő helyi politikával kapcsolatos élmények hatással vannak az állampolgárok általánosabb politikai viselkedésére és attitűdjeire.

Meglátásunk szerint a kutatás a vonatkozó szakirodalom fontos hiányosságait pótolja. Először is, a helyi politikával foglalkozó szakirodalom nem foglalkozik kellőképpen azzal a ténnyel, hogy a helyi politikai nyilvánosságok jelentősen átalakultak az elmúlt néhány évben a közösségi média térnyerésének köszönhetően. Másodszor, miközben a közösségi média nemzeti-szintű politikára gyakorolt hatásairól sok szó esik a szakirodalomban, e platformok helyi szintű szerepéről szinte semmit sem tudunk a kutatási terület „módszertani nacionalizmusa” miatt. Kutatási eredményeink ezért mindkét szakirodalmat gazdagíthatják azáltal, hogy rámutatnak a közösségi média helyi politikában játszott szerepére és az arra gyakorolt hatásaira.

Kutatásunk célja, hogy feltárja e közösségi média-alapú helyi nyilvánosságok (1) működését; (2) és a választókra, illetve a (3) helyi politikai folyamatokra gyakorolt hatásait. A kutatás többféle, kvantitatív (kérdőív, tartalomelemzés) és kvalitatív (antropológia) módszertani megközelítést is felhasznál a kérdések megválaszolásához.

Kapcsolódó publikációk

Bene, Márton & Dobos, Gábor (2025). Networked Locality. Social Media and Local Politics in Hungary. Palgrave MacMillan

Burai, Krisztina, Solti, Ábel, & Bene, Márton (2024). Feel local, post local: An ethnographic investigation of a social media-based local public. New Media & Society, 14614448241262988.

Bene, Márton, & Dobos, Gábor (2023). In the web of the parties: Local politicians on Facebook in Hungary. Media and Communication, 11(3), 141-152.

Bene, Márton, Petrekanics, Márton, & Bene, Mátyás (2023). Facebook as a political marketing tool in an illiberal context. Mapping political advertising activity on Facebook during the 2019 Hungarian European Parliament and local election campaigns. Journal of Political Marketing, 22(3-4), 248-266.