Új könyv: Toxikus technokultúrák és digitális politika Érzelmek, mémek, adatpolitika és figyelem az interneten

Új könyv: Toxikus technokultúrák és digitális politika Érzelmek, mémek, adatpolitika és figyelem az interneten

Megjelent Böcskei Balázs és Német Szilvi "Toxikus technokultúrák és digitális politika Érzelmek, mémek, adatpolitika és figyelem az interneten" című kötete a Napvilág kiadó gondozásában.

Napjainkban egyszerre folyik harc a politika formája és tartalmának meghatározásáért és a figyelem megragadásáért. Mindez nem új a politikai közösségek történetében, de a küzdelem hevessége igen. A politika, a nyilvánosság és a médiafogyasztás digitális fordulatának következtében oly mértékig diverzifikálódott a politika jelentése és a politikai témák priorizálása az egyének szintjén, hogy nem elégséges úszni az adatok tengerében: szigeteket is kell rajta létesíteni.

Csomópontokat, adatokat és tudásokat, állomásokat – politikai értelemben álláspontokat –, amelyek köré embereket (választókat, állampolgárokat, fogyasztókat) csoportosítani lehet. Hogy a politikának lehetséges szigeteket építenie, mindezt a könyv számos Big Data-alapú gyakorlat és kampány bemutatásával szemlélteti, ahogyan azt is, hogyan képes a politikai kampánytervezés átvenni olyan digitális tartalomfejlesztői (képi) gyakorlatokat, amelyek korábban egy szűk online szubkultúra vagy törzs sajátosságai voltak.

Magyarországon ilyen részletességgel még nem mutatták be kortárs mémkultúrát, de az amerikai politikában átmeneti, de annál zajosabb sikert arató alt-right mozgalmat sem, amelynek megerősödése nem ment volna a technológia és az internet demokratizálódása nélkül. Ugyanakkor a hangsúly mégsem ott van, hogy ki használ bizonyos eszközöket, hanem abban, ahogyan használják.

Hogyan válnak online mikrofelületek makrotényezőkké, hogyan lesz a szembenállás zajcsökkentésére létrehozott platformokból bevett kampányeszköz,hogyan gyakorol hatást a politikára a videójáték-kultúra és -szocializáció? Amerikai kampányok mentén módszereket mutatunk, hogyan követnek végig kampánystábok digitális lábnyomokat, és lesznek érzelmi alapú megnyilvánulásokból értelmi kimenetek.

Beszélni kell a hagyományos közvélemény- és társadalomkutatás megismerési válságáról is, soha nem merült fel még ennyire szembeötlő módon, mint az online aktivitások és életszervezés fordulata után, hogy a „mit kutatunk” kérdésében elbizonytalanodás van. Tudnunk kell mekkora a hatás egy-egy választói döntés mögött, és milyen tényezők váltják ki, ahhoz folyamatos mérésekre és elemzésekre van szükség a Big Datától kezdve a kísérleti kutatásokig. Ezek hiányában egy olyan bonyolult médiaökoszisztémában, mint a digitális tér, csak ideológiai vagy óvatos következtetésekkel élhetünk.

Az álhírek veszélyt jelentenek, de az álhír-veszélyre szakosodott iparág nem kevésbé takarja el szemünk elől az emberi döntések komplex jellegét. A könyvben tárgyalt internet rossz és jó arcainak küzdelme a figyelemgazdaságban, az érzelemszabályozásban és az adatmonopólium-megszerzésében egyelőre döntetlenre áll.

A SZERZŐKRŐL:

Böcskei Balázs (1983), politológus, politikai elemző, közpolitikai tanácsadó. Az IDEA Intézet kutatási igazgatója, 2019-től a Milton Friedman Egyetem adjunktusa, az Eötvös Loránd Kutatási Hálózat Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézetének tudományos segédmunkatársa. Legutóbbi publikációi: Szabó Andreával közösen (2021): Rendszerváltás 30. Elvárások – fontosságok – érvényesülések: a rendszertranszformáció és 30 évének lakossági megítélése. Társadalomtudományi Kutatóközpont Politikatudományi Intézet; Governing populism – the Discursive Populism of Fidesz. In: Frank Decker – Bernd Henningsen – Marcel Lewandowsky – Philipp Adorf (eds.) [2021]: Aufstand der Außenseiter Die Herausforderung der europäischen Politik durch den neuen Populismus. Nomos.

Német Szilvi (1985), művészettörténész, kurátor, médiakutató. 2013 óta a Crosstalk videó- és médiaművészeti fesztivál vezetője, 2019-től az ELTE Film-, média- és kultúraelméleti doktori programjának hallgatója. 2021-től a Media Universalis Alapítvány álhírekkel foglalkozó kutatócsoportjának tagja. Legutóbbi publikációi: New clothes of the emperor. The image of “the people of the internet” in the service of power in Hungary, Societá Italiana di Scienza Politica; NER metaverzum –  kormánypárti kommunikátorok hálózata a Facebookon – Átló.

A kötet megrendelhető a kiadó honlapjáról: LINK