Új publikáció – Susánszky Pál: Tiltakozások eredményessége nem-demokratikus rendszerekben

Új publikáció – Susánszky Pál: Tiltakozások eredményessége nem-demokratikus rendszerekben

Megjelenés dátuma: 2025. június 10.

Susánszky Pál. (2025). Tiltakozások eredményessége nem-demokratikus rendszerekben: Az oktatási tiltakozások MagyarországonMETSZETEK Társadalomtudományi Folyóirat14(1), 36-59. 

Absztrakt

Magyarországon 2022–23-ban a rendszerváltás utáni időszak legnagyobb tiltakozási hullámának voltunk szemtanúi. Pedagógusok, diákok és szülők jobb iskolai körülményeket, jobb oktatási feltételeket követeltek. A tanulmányban a tiltakozások eredményességét vizsgálom, a Magyar Tüntetési Esemény Adatbázis, (HuPED) valamint 47 online hírportál adatai alapján. Empirikusan vizsgálom, az oktatással kapcsolatos tüntetések számának alakulását a tiltakozási hullámot megelőző hatéves időszakhoz viszonyítva. Továbbá elemzem, hogyan alakították a tüntetések és sztrájkok az oktatásról, valamint a tiltakozók követeléseiről szóló médiadiskurzust. Az eredmények szerint a tiltakozók a mozgósításban és a közbeszéd alakításában egyértelmű sikereket értek el, azonban a követeléseknek megfelelő közpolitikai változások elmaradtak. A tanulmány második felében a követelt közpolitikai intézkedések elmaradását a hatalom elégedetlenség-menedzsment lépéseivel magyarázom.

A teljes cikk (magyar nyelven) nyíltan hozzáférhető: PDF