Új publikáció – Róbert Péter, Pusztai Gabriella és Fényes Hajnalka: Parental involvement and school choice in Hungarian primary schools

Új publikáció – Róbert Péter, Pusztai Gabriella és Fényes Hajnalka: Parental involvement and school choice in Hungarian primary schools

Pusztai Gabriella, Róbert Péter, Fényes Hajnalka: Parental involvement and school choice in Hungarian primary schools. In Robert Maranto, Tommaso Agasisti, Rodrigo Queiroz e Melo (szerk.) School Choice in Europe. Routledge.

A tanulmány az iskolaválasztás jellemzőit vizsgálja a szülői részvétel összehasonlításával a felekezeti és állami iskolákban. Magyarországon a felekezeti iskolák a kommunizmus 1989-es bukása után jelentek meg újra és szerepük 2010 után tovább növekedett. A vizsgálatunk alapját képező felmérési adatok általános iskolás gyermekek szüleire vonatkoznak; az ő részvételükre összpontosítanak mind az otthoni, mind az iskolai környezetben.

A tanulmány hipotézise Epstein és Coleman munkásságára épül, amely a felekezeti iskolák kiemelt szerepét feltételezi a szülői részvételben. Az eredmények azonban azt mutatják, hogy a magyarországi felekezeti iskolák a szülői részvétel és az iskolaválasztás tekintetében eltérnek más nyugati országok elméleti és gyakorlati tapasztalataitól. A magyar szülők iskolaválasztását elsősorban az a szándék vezérli, hogy gyermekeik számára kulturálisan és gazdaságilag homogénebb, biztonságosabb környezetet biztosítsanak. Az eredmények újszerűségét az adja, hogy a szülői részvétel az iskola fenntartójától függetlenül erősebbnek bizonyul a magyar esetben, amennyiben a szülők vallásosabbak.

A cikket tartalmazó könyv megvásárolható: LINK