PRiSMa – Politikai képviselet a közösségi média korában

PRiSMa – Politikai képviselet a közösségi média korában

Időtartam: 2024. dec. 1. – 2029. nov. 30.

Támogatási forrás: MTA Lendület Program 2024

Kutatásvezető: Bene Márton

Résztvevő kutatókBene Márton, Burai Krisztina, Illés Gábor, Juhász Vanessza, Papp Zsófia, Baranyai Artúr, Bagi Virág, Sebestyén Annamária

 

Kutatás bemutatása

Az 5 éves kutatási projekt annak megértésére törekszik, hogy mit is jelent a politikai képviselet a közösségi média kontextusában. A kutatócsoport empirikus és elméleti nézőpontból is vizsgálja, hogy hogyan működik a politikai képviselet a jelenlegi politikai kommunikáció e központi platformjain, és ez milyen következményekkel jár a demokratikus politika vonatkozásában. Az elmúlt két évtizedben sokan érveltek amellett, hogy a politikai képviselet válságba került, ami fenyegetést jelent a liberális demokrácia legitimációjára nézve. Kutatásunkban azonban azt feltételezzük, hogy a közösségi média épphogy erősíti a politikai szereplők és állampolgárok között kapcsolatot azáltal, hogy a kommunikációs mintázataik közeledését, illetve a közvetlen kapcsolatok kiépítését segíti elő, ami a képviseltség-érzet erősödését eredményezheti. Ugyanakkor a képviseleti viszony javulása a közösségi oldalakat politikailag is aktívan használókra korlátozódik, ez pedig a politikai egyenlőtlenségek új dimenziójával kapcsolatban vet fel megválaszolandó kérdéseket. Kutatási kérdéseink és téziseink megválaszolásához a politikai kommunikáció, politikai pszichológia és a politikaelmélet belátásaira és megközelítéseire támaszkodunk.

A projekt hivatalos honlapja: https://prisma-rg.hu/

Kapcsolódó publikációk

Bene, Márton. (2025). Will Popular Involvement Lead Us ‘Out of the Ashes’? The Viralization of Political Communication and its Normative Implications. In: Coleman, S., Esser, F., Firmstone, J., Parry, K., Paterson, C. (eds) Public Communication in Freefall. Revisiting the Work of Jay Blumler, 133-166, Palgrave Macmillan, Cham. 

Bene, Márton, & Farkas, Xénia. (2025). Go negative to be on the safe side! A 10-country investigation of the link between journalists’ negative framing and political actors’ strategic communication. Journalism, online first. 

Bodo, Balázs, Bene, Márton, & Boda, Zsolt. (2025). False sense of security and a flurry of misplaced trust: the construction of trust in and by Facebook. Information, Communication & Society, 1-20.

Juhász Vanessza (2025): Influenszer politikusok és politikai influenszerek. A Megafon negatív kampányának argumentatív vizsgálata a közösségi médiában. Politikatudományi Szemle, 34(1), 7-30. 

Goyanes, Manuel, Bene, Márton (2024) News Surveillance and Democracy: The Effect of News Negativity and Political Trust on Intentional News Avoidance, International Journal of Public Opinion Research, 36(4), XX 

A kutatócsoport​